woensdag 26 januari 2011

Mijn ervaringen van de NOT2011 26 januari 2011

De Nationale Onderwijs Tentoonstelling 2011

Ik had maar een middagje, één middagje! Nou, dat is echt veel te weinig. Je moet er geweest zijn, je moet het gezien hebben, je moet het gevoeld hebben, maar bovenal je moet juf of meester zijn. Voor iedere juf of meester is de NOT hetzelfde als K2 voor een bergbeklimmer. Eens in je leven moet je er naar toe en als je er geweest bent, wil je weer terug.
Dit jaar ben ik met een echt plan naar de NOT gegaan. Ik wilde heel graag meer weten over digitale-all-in-one-administratiesystemen, ik wilde graag even langs Malmberg, natuurlijk moest ik op zoek naar de #gulden en bovenal even mijn Twitter-vrienden van Smart ontmoeten.
De NOT is een duidelijk opgezette beurs. Bepaalde hallen voor bepaalde producten, aangegeven met kleuren. Kan niet anders dan dat bedacht is door een juf! De hallen zijn groot met veel stands. Kleine, grotere, nog grotere, en de grootste.
Ik ben begonnen bij SMART. Ook hier hadden ze het prachtige 800-board hangen die ik in Londen heb gezien. SMARTproducten blijf ik erg mooi vinden, dus ook ik heb een "I am Smart"t-shirt aangetrokken met de hoop een SMARTproduct te winnen!
Rondom SMART stonden alle bekende grote uitgevers. De nieuwste producten lachen je glanzend toe. Bij de stand van Malmberg had ik een goed gesprek met een promotor en digi-promotor. Ik ben heel blij dat ik ze heb kunnen overtuigen van het feit dat ook de ingevulde werkboekjes als 'boek-op-bord' moeten komen. Het is voor de minder snelle leerlingen zo fijn om de antwoorden ook te kunnen zien tijdens het nabespreken! Ze hebben gezegd dat ze het gaan bespreken binnen het digi-team van Malmberg. Ik ben benieuwd!
Ondertussen hield ik mijn ogen open voor de #gulden, maar die kwam ik niet zo maar tegen. Ik moet ook zeggen; ik keek te veel naar boven. Boven de stands hangen grote borden met de namen, ik was me er zeer van bewust dat ik weinig naar de mensen keek die ik allemaal passeerde. En dat terwijl ik ook op zoek was naar Tweeps...
Onderweg ben ook nog Leskompas tegengekomen. Dat zou best nog eens een heel handig bedrijf kunnen zijn. Dit bedrijf heeft alle mogelijke filmpjes, plaatjes en linkjes van diverse thema's bij elkaar gezocht. Dus niet meer zoeken naar bijpassend materiaal, maar via Leskompas alles direct bij de hand hebben. Ik heb me opgegeven voor een proefperiode en ik ga het echt proberen. Ze schijnen ook de filmpjes van Teleblik in fragmenten geknipt te hebben! Ik baal nog steeds iedere dag dat Teleblik alleen nog maar hele filmpjes heeft.
'Digitale-all-in-one-administratiesystemen voor het basisonderwijs' heb ik gevonden. Ik dacht eerst dat Frog zo iets zo zijn, maar dat is niet zo. "Frog inspireert scholen en bedrijven bij het samen werken, leren en communiceren door het aanbieden van een volledig aanpasbare creatieve Welearning omgeving". SchoolMaster is wel een "digitaal-all-in-one-administratiesysteem". Ik ben onder de indruk. Dit soort dingen zijn de toekomst die dichtbij is. Schooladministratie, LVS, handelingsplannen, absentieregistratie, online kalender, ouderavond-planner, e-mailsysteem: all-in-one! Ik ben om, moet alleen nog bedenken hoe ik mijn directie ga overtuigen...
Na verschillende stands goed bekeken te hebben, met moeite mijn portemonnee in mijn tas heb gehouden, kwam ik de #gulden tegen. De #gulden is een actie van Dieter.nl Iedereen die met Dieter een gesprek aanknoopte kreeg een gulden (een echte!) en mag deze tijdens een uitgebreid gesprek inruilen voor een euro. Ik zou het doen. Dieter begeleidt ons project 'Haal Meer uit je Werkdag!' en dat is tot nu toe een groot succes.
Diverse thema-routes zijn trouwens handig als je naar iets specifieks opzoek bent, of als je niet als een verloren hond wilt rondlopen...
En verder...
Ik heb me weer ingehouden en niet heel veel materiaal en tassen mee naar huis genomen. Ik heb veel gezien. Ik heb genoten en ik heb weer blaren op mijn voeten (ze waren net weg van de Bett). Het is dat ik morgen moet werken, anders zou ik gewoon weer gaan!

1 opmerking:

  1. Welk product sprong er echt uit van een onbekende, kleine en/of nieuwe leverancier.

    Heb je nieuwe trends gezien, zoals de touch-televisie vorige keer?

    BeantwoordenVerwijderen