zondag 16 januari 2011

Mijn ervaringen van BETT2011 Donderdag 13 januari

Scholenbezoek donderdag 13 januari

Ik had me opgeven voor twee schoolbezoeken. In de ochtend zouden we naar Woodberry Community Primary School gaan en in de middag naar Parkwood Primary School. Beide liggen in de buitenwijken van Londen ongeveer 20 minuten lopen van elkaar vandaan. Juist omdat ze zo dicht bij elkaar lagen, had ik niet zo veel verschil verwacht. (En dat terwijl ik weet dat het verschil met mijn Openbare buurschool, ook best groot is.)



De Woodberry Down Community Primary School was in het verleden een school met slechte resultaten. De school is met deze resultaten aan de slag gegaan en hebben duidelijke leerlijnen en afspraken vastgelegd. Het gebouw was eigenlijk heel oud, maar door het opnieuw te schilderen en aan te kleden, zag het er van binnen goed verzorgd uit. Het meest opvallend waren alle posters, platen en werkstukken aan de wanden. Geen enkel stukje muur in een lokaal of op de gang was leeg...  "The walls show what we are learning"  
De teksten op de posters in de gangen waren voornamelijk gedragsregels en voedingsadviezen en dergelijke. In de klassen hingen vooral veel spellingregels, woorden voor de woordenschat, tijdlijnen en al van dat soort dingen. Ik moet zeggen, ook ik hang graag belangrijke regels in mijn klas. "Als ze het maar vaak genoeg zien, dat blijft het vanzelf op hun netvlies gebrand staan" denk ik dan. Echter, de hoeveelheid platen, regels en aankleding is daar echt enorm veel. Het gaf wel goed weer wat de sfeer was. Alle leerkrachten waren duidelijk en strikt. Ze gaven hetzelfde stilte-teken (de bekende hand in de lucht) en dulden geen wegdromerij. Ook de 'headteacher' sprak leerlingen aan op gedrag tijdens onze rondleiding.
Deze school maakt heel veel, echt heel erg veel gebruik van stickers. De leerlingen kunnen stickers krijgen in hun schriften. Op de sticker staat duidelijke feedback op het werk wat ze gemaakt hebben. Maar ze kunnen ook stickers verdienen en op hun trui plakken. Deze zijn juist om thuis te laten zien hoe goed de dag verlopen is.
Het bureau van een van de leerkrachten lag dus ook vol met vellen stickers. De stickers waren van http://www.europe.avery.com/ (let op; je komt op de Nederlandse pagina, maar kan dan kiezen voor een ander land). Ik vroeg me af wie al die stickers maakte en printte, maar op weg naar de wc, kwamen we langs de conciërge, waar echt stapels stickervellen lagen. Al met al; goede feedback, maar ook zeer kostbaar denk ik. Het ICT-gebeuren van deze school vond ik niet heel vernieuwend. De hogere groepen waren voorzien van digiborden, de lagere groepen niet eens. Er waren bijna geen pc's in de lokalen. Er waren twee aparte computer lokalen waar de groepen om de beurt naar toe gingen om aan het werk te gaan. De programma's die gebruikt werden waren niet bijzonder.
De andere school was de Parkwood Primary school. Ook een oud gebouw met een nieuw (tijdelijk?) stukje eraan vastgebouwd. Het welkom was zeer open en warm. Ook hier werden we weer rondgeleid door de 'headteacher'. Zij wist echter niet alle details over ICT van de school dus ook de ICT-er werd er nog even bij geroepen. Deze school was niet heel netjes, ordelijk en strikt. Wel hingen er ook veel posters aan de wanden. In de gangen wat minder, maar in de klassen ongeveer net zo veel. Alleen hing alles op de andere school in iedere klas op precies dezelfde manier, hier hing alles naar eigen inzicht van de leerkracht.

Een gedeelte van de lagere groepen was voorzien van vloerbedekking. (Was op de andere school ook zo.) De leerlingen zaten tijdens de instructie allemaal op de grond vlak voor de leerkracht. In hogere groepen was die lege ruimte niet aanwezig. Daar hing een digibord centraal voor de klas en gaf de leerkracht gewoon staande instructie. Deze school kwam best rommelig op mij over. Maar toch was de extra zorg voor de leerlingen met echte leerproblemen ook duidelijk aanwezig. In veel hoekjes zaten RT-ers met leerlingen te werken. Ook op deze school stonden weinig pc's in de lokalen; er was 1 pc-ruimte met een aantal computers.
Na een uitgebreide rondleiding gingen we terug naar het hotel. Daar hadden we een uurtje voor ons zelf voor we naar de musical gingen. Ik had gekozen voor Les Miserables. Het was een mooie indrukwekkende musical. Na de musical zijn we met z'n allen teruggelopen door de binnenstad en hebben nog een wijntje gedronken in een café vlak bij het hotel. Ook de tweede dag was een zeer geslaagde dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten