maandag 17 januari 2011

Mijn ervaringen van BETT2011 Vrijdag 14 januari

Vandaag was daar dan eindelijk de grote dag! De dag van het bezoek aan de Bett. "De Bett is dè beurs voor onderwijs&ict. Dè beurs waar iedere ict-er naar toe wil. Dè beurs waar ze alles hebben, alles weten, het nieuwste van het nieuwste tonen; de beurs waar de toekomst voor het oprapen ligt."


De Bett is een grote hal met veel stands op de begane vloer en op de tweede verdieping een galerij en een klein stukje extra. Grote stands stonden voornamelijk beneden, wat kleinere stands boven. Wat ik jammer vond, is dat alles door elkaar staat. Er is een gebied speciaal gericht op 'Special Needs', maar verder staan meubilair, boarden, software, pc's en andere materialen gemixt.  De 'Special Needs' waren goede aangepaste programma's en meubilair gericht op veel verschillende handicaps.
Op de rest van de beurs zag ik vooral heel veel software programma's om 3D beelden te bekijken. Op verschillende manieren konden deze bekeken worden, met of zonder bril. Verder waren er veel software programma's alleen Engelstalig. Ik heb ook een soort Skoolmate gezien en een stand met tablets, maar die waren er niet opvallend veel... En dat had ik nou juist wel verwacht.
We hebben nog een tijdje staan kijken bij Frog. Frog is een online website waar leerkrachten hun informatie kwijt kunnen, leerlingen werkstukken kunnen plaatsen en waar ouders ook een kalander kunnen raadplegen. Ik vind het een duidelijk programma met veel mogelijkheden. Als het goed is, binnenkort ook verkrijgbaar ik het Nederlands.
En natuurlijk was de SMART stand een groot feest! Het mooie nieuwe 800 board met nog beter en scherper beeld en de nieuwste Notebook versie met een prachtige kalligrafeerpen. Daarbij lieten ze zien dat er veel 3D plaatjes van Google overgenomen zijn. Deze plaatjes kunnen op het SMARTboard alle kanten opgedraaid worden. Bijzonder mooi effect is de combinatie van de SMART Document camera met 3D plaatmateriaal. Door een koppeling van een dobbelsteen die je draait onder het oog van de camera en een plaatje op het bord, kan je het beeld op het bord draaien. (Zeer ingewikkeld om te beschrijven: zie video.)
Ik heb ook kennis gemaakt met Algodoo. Algodoo is een softwareprogramma waarin leerlingen kennis maken met de eigenschappen van materialen en daar mee leren bouwen. (Via www.lindahumme.yurls.net gratis te downloaden.) Zeer leerzaam en grappig. Er stonden ook SMARTtables op de stand, maar die waren erg gewild en vaak bezet. Wel heb ik nog even meegedaan met een SMARTResponse demonstratie. Ik ben zelf heel ervaren met de Response-set, maar het is toch altijd weer leuk om te zien hoe anderen er mee omgaan. Ik heb zelfs nog geprobeerd om een set te winnen, dat is echter niet gelukt.
De Bett moet je ervaren om te weten wat het is. Alleen... dit jaar hadden ze dus zeker niet iets voor de toekomst. Ik heb veel verbeteringen gezien, maar niet iets echt nieuws. Volgende week ga ik naar de Nationale Onderwijs Tentoonstelling en verwacht daar veel meer vernieuwingen. Ik ben benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten